Tudással megtölteni a nyiladozó elméket, gyermekeink viselkedésmódját, ízlését, erkölcsét jó irányba terelgetni nem csekély kihívás. Bizonyos, hogy ez a folyamat egy örökké változó, harsány világban csakis a családok és az iskola közös erőfeszítésével vezethet sikerre.

Az új Nemzeti Alaptanterv kapcsán kialakuló polémiában most az iskolával kapcsolatos szülői elvárásról adnék röviden számot. Egy példával próbálom érzékeltetni, mit is jelentene mindez, szülői szemmel:

Ha egy gyermek újsághírt olvas például a szabolcsi alma idei termésátlagáról, elvárható, hogy általános iskola végére tudja, hol van Szabolcs-Szatmár-Bereg megye; hogy tisztában legyen azzal, miképp számítunk átlagot; és hogy értse is meg az elolvasott cikk tartalmát.


Aztán tudja azt is, hogy Vörösmarty mely művében van jelen az alma, mint szimbólum; hogy mik az almafa, mint növény jellegzetességei; de legyen fogalma arról is, hogy “mi fán terem” az országalma.

Váljon a gyermek képessé egy alma lerajzolására és tudjon elénekelni egy népdalt, amelyben a „piros alma” szóösszetétel szerepel, ha pedig idegenben jár, legyen képes egy másik nyelven megszólalva kideríteni, hogy hol kapható a közelben alma?

Értse, tudja azt is, mit jelképez a bibliai almafa, mi az a tiltott gyümölcs; ha pedig alma méretű kislabdát dob, legyen ereje azt jó messzire hajítani...

De az iskolai szerepvállalás nem állhat meg ezen a ponton, a tudás és a készségek átadásánál, fontos lenne, ha az iskola, mint közösség – együttműködve a családokkal - arra is megtanítaná a gyerekeket, hogy ha egy éhes ember mellett almát enne, kínálja meg a felével - és persze véletlenül se dobja el az almacsutkát…

Gimnáziumban pedig már tudni illik Parisz almájának történetét is és ekkorra legyen fogalmuk a gyerekeknek, hogyan kapcsolódik Tell Vilmoshoz az alma, amelynek antioxidáns élettani hatásait is illik, hogy ismerjék. És igen, az is nagyon jó lenne, ha ekkorra meg tudnának sütni egy almából készült süteményt is. Ha pedig egy új kutatás jelenne meg az alma gyógyszeripari felhasználásáról, legyen bennük kíváncsiság elolvasni a vonatkozó tudományos cikket, a szomszédban lakó idős néninek pedig segítsenek hazacipelni a zöldségestől a szatyrát.

Egy biztos, nem az a jó út, ha gyermekeink már csak az iPhone logójáról ismerik fel az almát.

Nos, szimbolikusan valami ilyesmi lenne a szülői elvárás a közneveléstől, és a gyerekek számára ez lenne a gyümölcsöző út a nagybetűs élet és a majdani alma mater felé…

 Fotó forrása: eduline.hu