Király Nóra
Király Nóra bloggazda

Egészség és édesség. Hogy férnek össze? - Milyen nassolnivalót adjunk a gyereknek, ha édességre vágyik?

Örök kérdés és örök dilemma: milyen édes nassolnivalót adhatok a gyereknek, és mennyit ehet ebből vagy abból az édességből? Számomra is nagyon fontos a gyerekeim egészsége - mint ahogy minden szülőnek-, mégis néha nagyon nehéz megállni, hogy ne adjak édességet nekik. De mik a legfontosabb szabályok, amikre érdemes odafigyelni? Ebben a cikkben összeszedtem pár hasznos tippet és jó tanácsot a témához kapcsolódóan.


A gyerekek szeretik az édességet, ez szinte mindegyikükre igaz. Alig-alig akad olyan gyerek, akit nem lehet levenni a lábáról egy kis csokival. 

Ha én próbálom is a minimumon tartani az édesség-fogyasztást, akkor is vannak nehezítő tényezők: például Anyukám, aki - a szeretete jeléül - sokszor (többször, mint szeretném) kínálja őket csokival vagy egyéb cukros finomságokkal. Vagy ott vannak azok az alkalmak, amikor vendégségbe megyünk és az asztal telis-tele van mindenféle édességgel, sütivel, rágcsálnivalóval.

A tudatos édességfogyasztás kisgyermekkorban kezdődik

A tapasztalataim alapján én úgy látom, sok múlik azon, hogy kisbaba korában hogyan kezeled a gyerek édességhez való viszonyát. Az anyatej is kicsit édeskés, így már a kezdetektől találkozik az édes ízzel a kicsi. Viszont a hozzátáplálásnál lesz igazán fontos, hogy milyen ételekkel ismerteted meg az első egy évben.  

Alapvetően úgy gondolom, ha pici gyermekkorban úgy alakítod ki az étrendet, hogy abban benne van minden, amire a fejlődéshez szüksége van egy gyereknek, akkor nem gond, ha néha becsúszik valami olyan is, ami több cukrot tartalmaz a kelleténél. Legyen változatos a napi étkezés, erre fontos igazán odafigyelned. 

Az én irányelveim:

- Naponta többször: nyers, friss gyümölcsök és zöldségek, teljes értékű gabonával készült élelmiszerek (pl. gabonapehely, kenyér, tészta), zsírszegény tej/tejtermékek, telítetlen zsírsavakban gazdag olajok, kevés só, friss fűszernövények

- Hetente többször: húsok és minőségi húskészítmények, tojás, hal, (nem olajban sült) burgonya, hüvelyesek

Legyél példakép!

Mint minden másnál, ebben a témában is azt reméljük, hogy ha jó példát mutatsz és a gyermeked azt látja, hogy te is sok gyümölcsöt, zöldséget fogyasztasz és kevés édességet, akkor neki is az lesz a természetes, kevésbé kell majd noszogatnod, hogy egyen valami egészségeset. Persze felnőttkorban derül majd ki, hogy mi ment át a szándékunkból, de ha nem is lát példát maga előtt, akkor jóval kevesebb az esélye, hogy cukros, mesterséges dolgokat válasszon egészséges alternatívák helyett.

 

Emellett pedig beszélgess vele sokat az étkezésről: mik az egészséges ételek, milyen ételben milyen vitaminok vannak, mitől lesz jó erős és mitől nő nagyra, mik azok, amik tönkreteszik a fogait és amitől lesz túl nagy  a pocakja. Ha már korán megtanulja ezeket, akkor később már tudni fogja, hogy mi az amiből inkább ne egyen vagy ha eszik is, ne egyen belőle túl sokat.

Szerintem sok háztartásban van és nálunk is létezik az “édességes fiók”, amiben mindig néhány csoki és keksz, ha nagyon megkívánnánk vagy betoppanna egy-két vendég, akit megkínálhatunk belőle. A legjobb, ha főleg egészséges édességeket tárolunk itt,viszont nálunk is előfordul, hogy a mikulás, húsvét és ilyen-olyan alkalmakra kapott édességek kerülnek ide. Ha nincs belőlük egy hadseregnyi mennyiség, akkor viszont nem gond, ha néha elcsennek belőle a gyerekek ezt-azt. 

Figyelj az alapanyagok minőségére

A szakemberek szerint sem jó taktika, ha a gyermeknek teljesen megtiltod az édesség fogyasztását, sőt. Viszont, ha odafigyelsz rá, hogy minőségi, adalékmentes, színezékmentes, ízfokozó mentes, tartósítószerektől mentes finomságot adj a gyereknek, akkor máris sokat tettél az egészsége megőrzésének érdekében.

Ne adj neki olyat, aminek nagyon élénk a színe (mert az tuti, hogy nem egészséges) vagy nagyon sok kakaót tartalmaz (a kakaónak nagyon magas a koffeintartalma). 

Figyelj a mennyiségre és a gyakoriságra

Fontos szem előtt tartanod, hogy egy kicsi gyerek, nem kis felnőtt, így nem kaphat az édességekből sem akkora adagot, mint egy felnőtt. A szülinapi torta mindenkinek jár és semmiképpen sem szabad kihagyni, de legyen különbség a te sütiszeleted és a 3 évesedé között.

Szerintem nemigen lehet felállítani olyan szabályt, hogy a gyerek hetente kétszer kaphat egy tábla csokit vagy minden nap ehet két darab gumicukrot. Azt is erősen kétlem, hogy a napi rendszerességgel vagy akár az étkezések utáni rendszeresen kapott apró édességek egészségesek lennének. Mindemellett azt sem gondolom, hogy jó döntés jutalmazásképpen cukorral tömni a gyerekeket.

A mértékletesség a kulcs szerintem ebben a témában is. Mert, ha néha-néha ebéd után, ami tartalmas és egészséges volt, adsz neki egy nutellás palacsintát, akkor azért nem kell attól félned, hogy egy életre tönkretetted a gyermeked egészségét. Csak az arányokra figyelj oda, ne legyenek olyan napok, mikor sokkal több cukrot evett, mint egészséges, valódi ételeket. 

Készíts házilag édességet!

A házilag készített ételekkel az a jó, hogy pontosan tudod, mi van benne, hiszen te készítetted. Ha az alapanyagok megvételénél figyeltél rá, hogy minőségi összetevőket válasz, akkor nagy baj már nem lehet.


Készíts turmixot: rengeteg gyümölcsből/zöldségből lehet válogatni egy-egy turmix elkészítésénél. Ebben az esetben a gyömölcsök biztosítják az édes ízt. Próbálj mindig szezonális, friss gyümölcsöt/zöldséget választani. Az én gyerekeim nagyon szeretik a turmixokat és ilyen nagy melegben tízóraira vagy uzsonnára nagyon jól is esik valami hideg finomság. Másik kedvencünk, amit nyáron többször engedélyezek nekik: fagyi. Itt is törekszem az egészséges, jó minőségű házi fagylaltra, végszükség esetén a vizes alapú jégkrémet veszek nekik.

Készíts házi kekszet, sütit cukor nélkül esetleg kevés mézzel, mazsolával vagy banánnal ízesítve. 

Ne vegyél cukros üdítőket, inkább facsarj ki néhány narancsot. Persze, ha néha adsz neki 1-1 pohár 100% gyümölcslevet (amiről tudjuk, hogy valamennyi cukrot mégiscsak tartalmaz), akkor hígítsd egy kis vízzel.

Készíts gyümölcstálat. Ha nem a megszokott módon vágod fel, vagy nem csak a megszokott gyümölcsöket teszed bele, máris izgalmasabb lesz elfogyasztani.

Készíts zabkását gyömölccsel vagy tegyél pár szem epret a natúr joghurtba néhány csepp mézzel.

Gondolj arra, hogy gyermeked egészsége az egészséges étkezéssel kezdődik. Ne sajnáld az időt a házi finomságok elkészítésére, hosszú távon megéri. Azon se aggódj, hogy valami nem fog elfogyni. Merj kísérletezni, és vond be a folyamatba a gyereket is - hidd el, ő is nagyobb kedvvel fogja megenni azt, amit együtt készítettetek el.